Wednesday, July 14, 2010

Ghost Stories -#13

Halim dan Zuki memapah Mazlan balik. Mereka berhati-hati memapah Mazlan turun dari bukit itu. Sampai di kaki bukit, Zuki mengeluh kepenatan.

“Aduh! Kena keluar ke jalan raya pula,” keluh Zuki.

“Alah tak jauh pun,” kata Halim. “Kau dah penat ke?” tanya Halim.

Zuki diam aje. Sedang mereka berjalan menuju ke jalan raya, Mazlan tersedar.

“Aaahhhh!,” jerit Mazlan sambil cuba melepaskan diri.

“Zuki, pegang kuat-kuat. Jangan bagi dia lari. Susah ni kalau dia lari ke jalan,” pesan Halim.

“Ugh!,” kata Zuki yang jelas kepenatan memapah Mazlan.

Dipeluknya kuat-kuat pinggang Mazlan agar Mazlan tidak lari. Mereka berjalan perlahan hingga sampai di tepi jalan, mereka berhenti kepenatan. Pada masa yang sama, orang kampung yang nampak mereka datang menolong mereka. Halim dan Zuki membiarkan orang kampung memapah Mazlan balik ke rumah. Apabila sudah hampir di rumah, Mazlan meronta semula dan menjerit.

“Aaaaaarrrrrgggggghhhhhhhh,” jerit Mazlan dan cuba menolak mereka yang memapah dia.

Halim dan Zuki cepat-cepat menghampiri Mazlan. Jeritan Mazlan itu di dengari oleh ibu Zeila dan dia menjenguk dari tingkap dapur apa yang berlaku. Bila di lihatnya Mazlan di papah lemah, dia cemas.

“Masyaallah! Apa kenanya dengan Mazlan tu,” katanya cemas.

Dia cepat cepat membentang tikar dan mengambil bantal untuk membaringkan Mazlan. Halim cepat-cepat mengarah Zuki memegang Mazlan yang sedang baring itu.

“Zuki, tolong jaga dia,” kata Halim lagi. “Kalau dia meronta, pegang dia. Aku juga perlukan lada hitam dan juga air segelas,”pinta Halim.

Ibu Zeila pun cepat-cepat pergi mengambil lada hitam dan air seperti yang di kehendaki oleh Halim. Di letaknya lada hitam dalam piring dan di berinya pada Halim.
Sedang Halim membaca sesuatu ke atas lada hitam dan air itu, Mazlan kembali meronta. Kali ini tenaganya bertambah kuat. Zuki tidak dapat menahannya. Memandangkan Zuki memerlukan pertolongan, Seman dan Kamal, yang menolong memapah tadi, menolong memegang tangan dan kaki Mazlan. Baru saja Kamal nak pegang kaki Mazlan, Mazlan menendang Kamal dan Kamal jatuh terduduk.

“Oww,” jerit Kamal.

“Kuat dia ni,” kata Seman.

“Makcik, kita perlukan dua tiga orang lagi untuk memegang Mazlan ” kata Halim. “Boleh minta pertolongan dari orang kampung tak?” kata Mazlan lagi.

“Ya, Makcik telepon Pak Ali sekarang,” kata ibu Zeila.

Ibu Zeila pun bangun dan bergegas menalipon Pak Ali dan meminta beberapa orang datang segera ke rumahnya. Mazlan kembali bertenaga dan mula menolak dan menendang orang orang yang memegang. Ibu Zeila yang cuba membantu juga jatuh di tolak oleh Mazlan.

“Makcik tak payah tolong makcik,” pinta Halim. “Dia ni kuat dan saya tak mau makcik cedera pula,” kata Halim.

“Aaaaarrrrghhhhh,” jerit Mazlan sambil meronta.

Dapatkah Mazlan melepaskan diri?

Tunggu sambungannya...esok

No comments:

Post a Comment